Howl´s moving castle - recenze

6. června 2010 v 12:59 | Ryan
Celý článek

Nádherná pohádková romantika od mistra animovaných filmů Hayao Miyazakiho.
Obecně vzato mám tvorbu od Miyazakiho (tvůrce takových filmů jako třeba princezna mononoke, cesta do fantazie, nebo třeba Naušika z větrného údolí.) ve velké oblibě. Vždyť Princezna mononoke byla můj první kontakt s anime tvorbou. Už hodně dlouho jsem se odhodlávala k tomu, abych tady něco napsala o kouzlu jeho zatím posledního filmu.
Víte mě na Miyazakiho filmech nejvíc unáší ta jeho lehkost s jakou dokáže vyprávět příběhy. Ukazuje v nich nevšední věci, tak přirozeným způsobem, že začnete přemýšlet zda-li to tak není doopravdy. Navíc jeho animace má jemnější, sobě vlastní typické rysy. Dočkáme se tak vždy nádherné podívané, ať už se ocitneme na zelených lukách, válečném bojišti, nebo mezi oblaky. A čím nás tedy může okouzlit konkrétně Howl´s moving castle?

Sophie a Howl
Předně by bylo dobré říci, že Miyazaki tentokráte ve výběru téma zabrousil do Evropy. Jako předlohu si zvolil stejnojmennou knihu autorky Diany Wynne Jones. Najdeme zde totiž Miyazakyho oblíbenou základní myšlenku, kterou zamotává téměř do všech svých děl a tou je lidská hloupost na úkor ostatních tvorů. Děj se totiž odehrává uprostřed nesmyslné války ve zdánlivě obyčejném světě.
Neobyčejným světem se Sophie po přeměněstává díky magii, která provází celý příběh. Žijí zde totiž čarodějové a čarodějky, kteří provádí svá kouzla s takovou lehkostí, že ačkoli je jimi film protkán, nejedná se o základní berličky na kterých by film stál. Tihle příslušníci čarodějného řádu jsou přirozeně hlavními zbraněmi různých království a tak nějak samozřejmě se počítá, že každý bude bez okolků spolupracovat a bojovat za své království.
Jeden čaroděj však už válčit nechce, ani ne tak z morálních důvodů, jako spíše z obavy o svůj vlastní život. Howlův chodící zámekStává se z něho tak, více méně, zběh a jeho vlastní království se ho snaží polapit a přimět za ně bojovat. Ano, hádáte dobře, tenhle jeden čaroděj se jmenuje Howl a je to právě on, kdo vlastní chodící zámek. A díky němu se mu daří unikat.
Jak bývá zvykem, nic nebývá zadarmo a Howla tahle sranda vyšla celkem draho. Celý zámek drží totiž pohromadě ohnivý démon, který si jako protislužbu vybral Howlovo srdce.
Naproti tomu v jedné malé výrobně na klobouky žije mladinká Sophie. Smířená se svým prostým životem a s přesvědčením, že moc krásy nepobrala a navíc bez očekávání převratného zlomu v jejím životě. Díky jednomu náhodnému setkání s tajemným mladíkem, v jednom z jejích všedních dnů, se kolem ní spustí takové okolnosti, že její život už nikdy nebude takový jako dříve. Oním mladíkem je totiž překvapivě Howl a svým setkáním jí nepřímo zatáhne do dění a sháňce po jeho osobě. Království totiž není jediné, kdo po něm pátrá. Také čarodějnice z pustiny by ráda Howla polapila, nesmírně totiž touží po Howlově srdci. Využije tedy Sophie a za pomoci kletby jí prokleje ve starou babku. Ta se pak vydává čarodějnici najít, aby jí vrátila svou mladou podobu přičemž, jak čarodějnice doufala, nachází shodou náhod útočiště právě v chodícím zámku. hm5.gifDíky její přítomnosti pak Howl, ale také divák, zjišťuje že není radno dávat na první dojem, a že ne vše může být tak jak se zprvu zdá.
Za zmínku stojí i hudební doprovod. To je totiž samostatná kapitola. Jak už jsme od Miyazakiho dvorního skladatele Joea Hisaishiho zvyklí, dostává se nám přesně vystihující atmosféry, která nás krásně provází celým filmem. Já osobně mám ve velké oblibě ústřední melodii "jinsei no merry go round". Howl a sophieSoundtrack je velmi povedený a pokud znáte trochu tvorbu Joela Hisaishiho, alespoň z dříve jmenovaných filmů, jistě si jeho styl nespletete. Jako zajímavou a potěšující lahůdku jsem vypátrala, že originální soundtrack byl nahráván v pražské Dvořákově hale ve spolupráci s českým filharmonickým orchestrem. To prostě české srdíčko zaplesá...
Já osobně mám Howla na první příčce oblíbených anime filmů, kde se ovšem dělí o prvenství ještě s princeznou Mononoke. Pokud tedy mohu směle soudit, Howl´s moving castle stojí za shlédnutí. Troufám si tvrdit, že to není ztráta času. Máte-li tedy v dnešní hektické době najdete chvilku, Shophiekoukněte se zda Sophie dokáže kledbu zlomit, nebo kdo nakonec získá Howlovo srdce. Možná budete příjemně překvapeni, jak tenhle film dokáže s lehkostí odvést myšlenky od každodenních starostí...